Dajemy dzisiaj.
Inspirujemy jutro.
Menu
Twój koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Wyszukiwanie

Jak dobrać siodełko rowerowe

Jak dobrać siodełko rowerowe ?



Siodełko rowerowe to miejsce styku rowerzysty z maszyną przez większą część podróży. Musi być wygodne i nie powodować dyskomfortu. W pozycji siedzącej to kość kulszowa przenosi główne obciążenie na tułów. Dzieje się tak również podczas jazdy rowerem (patrz czerwone punkty). Obszarami kontaktu są również kości łonowe (zielone obszary). Miednica to także miejsce występowania sieci nerwów i żył, począwszy od krocza rozciągają się od odbytu poprzez genitalia do górnego łuku łonowego. Również przystosowane do znacznego znoszenia obciążeń, ale wyłącznie pod małym ciśnieniem.   

'' Aby zmniejszyć ucisk w miednicy należy obniżyć nos siodełka.

''


Siodełko musi zostać tak zaprojektowane aby skupić całą siłę w czerwonych punktach, punkty żółte powinny „odczuwać ulgę”, a punkty zielone muszą być wolne od nacisku.

Pozycja na rowerze



Sportowa pozycja (triathlon) przesuwa punkt styku bliżej krocza. Dlatego aby rozłożyć siłę nacisku należy wybrać wąskie siodełko. Wówczas nie tylko środek powinien być wolny od większego ciśnienia ale także kości łonowe.

''''

''Bardziej pionowa pozycja na rowerze wymaga szerszego siodełka.

Różnice anatomiczne pomiędzy kobietą i mężczyzną


 Zasadnicza odmienność dotyczy przede wszystkim wysokości kości kulszowych. U mężczyzn kości te są wyższe, u kobiet – niższe. Różna jest też szerokość bioder, u Pań są minimalnie szersze.

''

Statystyki wskazują że tolerancja wielkości punktów styku kości kulszowej wynosi od 6 do 16 cm u mężczyzn oraz 9 i 17cm dla kobiet. Jak widać różnica jest niewielka.

''Jakby mogło się wydawać kobiety i mężczyźni nie potrzebują różnych siodełek. Budowa          anatomiczna w tym przypadku nie ma znaczenia.

Kiedy jazda rowerem powoduje ból…


Według praw fizyki ciśnienie maleje wraz ze wzrostem powierzchni lub ze zmniejszeniem wagi, dlatego przyczyną może być siodełko ale nie tylko:

''

1.Przyczyna: Brak aklimatyzacji.

Rozwiązanie: zwiększ częstotliwość jazdy na rowerze, przynajmniej raz w tygodniu, opcjonalnie co dwa.

Alternatywa: miękkie siodło (zalecane na krótkich dystansach)

2.Przyczyna: Zbyt miękkie siodło i czas jazdy dłuższy niż 30 minut

Rozwiązanie: wybierz twardsze siodełko

3.Przyczyna: Siodełko nie pasuje do formy uprawianego sportu

jeśli planujesz jazdę turystyczną bądź miejską wybierz szersze siodełko, zaś bardziej sportowa jazda wymaga węższego siodełka.


















Początek sezonu, miękkie siodełko



Jakby się mogło wydawać im bardziej miękkie siodło tym przejażdżka po bulwarach bardziej komfortowa. Nic bardziej mylnego. Takie siodełko staje się niewygodne po ok 30-45 minutach jazdy. Kości kulszowe toną głęboko w wyściółce w efekcie drażniąc delikatną tkankę mięśniową i ścięgna.

''

Ból kości miednicy może towarzyszyć nam również na początku sezonu. Najlepiej po przejażdżce zrobić sobie dwudniowy odpoczynek i zaaklimatyzować się. Ten czas pozwoli na regenerację naszych mięśni.

''Miękkie siodła nadają się tylko na krótkich dystansach.

''Jeśli zakładamy nowe siodełko lub rozpoczynamy sezon, przyzwyczajmy nasz organizm do nagłych zmian i nie forsujmy się.

Nacisk na kość ogonową i problemy skóry



Ten problem dotyczy głownie kobiet. Ich kość ogonowa jest zazwyczaj elastyczniejsza (pomaga w trakcie porodu) i bardziej czuła niż u mężczyzn.

''

Również skóra kobiet jest delikatniejsza niż mężczyzn, dlatego jej stan może ulec pogorszeniu na skutek siły wytworzonej przez szwy i hafty. Wrastanie włosów może powodować stany zapalne. Spodnie które generują fałdy mogą powodować obtarcia jeśli używamy siodełka z otworami lub wycięciami.

 

''Miękkie lub bardzo wąskie siodło może generować dolegliwości podczas jazdy.

PODSUMOWANIE


Jeśli decydujemy się na zakup siodełka należy zwrócić uwagę przede wszystkim na przeznaczenie. Zbyt wąskie siodełko nie będzie komfortowe podczas miejskiego podróżowania. Jeśli cenisz sobie komfort i podróżujesz na krótkich dystansach – wybierz miękkie siodełko. Nie daj się naciągnąć na siodełka z przeznaczeniem różnej budowy anatomicznej. Zostało udowodnione naukowo, że kobiety i mężczyźni mogą używać tych samych siodełek.

Na koniec kilka rad dla wygodnych, aby uniknąć drętwienia i bólu :-)

- Unikaj jazdy z ciężkim plecakiem

- Usiądź w możliwie najszerszym miejscu siodła

- Nachyl siodełko trochę do dołu

- Od czasu do czasu przejedź się „na stojąco”

- Zwiększanie nacisku na pedały łagodzi nacisk na siodło

- Mniejsza masa ciała redukuje ciśnienie działające na kości kulszowe

Podążaj za nami

O nas

Rowerowy sklep internetowy Pin up Girl to efekt pasji do roweru.

Oferujemy rowery oraz akcesoria rowerowe głównie markowych i uznanych na rynku producentów. W naszej ofercie znajdują się przede wszystkim: stylowe rowery miejskie dla kobiet, beach cruisery, a także szereg akcesoriów podkreślających indywidualny styl, takich jak: koszyki na rower, siodełka i wiele innych.

Znajdź nas
Skontaktuj się z nami

LEADER
Wólczyńska 297 B, 01-919 Warszawa

tel. + 48 664468966

email: handel@pinupgirl.pl

X Zamknij

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu mechanizmu cookie w Twojej przeglądarce.